Hol van a határon innen és a túl?
„A »határon innen és túl« igen viszonylagos megjelölés, hiszen minden csoport innen és túl van. Az egyszerűség kedvéért: vannak a hazaiak, aztán a tőlük elszakítottak és végül a róluk önszántukból leváltak” – kezdte a Megbékélés határon innen és túl című szekcióbeszélgetés felvezetését Gémes István Németországban élő nyugalmazott evangélikus lelkész. A körülbelül egyórás, felettébb élénk diskurzus további lelkész vendége volt Nagy Olivér Szlovákiából, Köncze G. Árpád és Mátyás Attila Romániából, valamint Zászkaliczky Pál nyugalmazott lelkész Magyarországról.
„A »határon innen és túl« igen viszonylagos megjelölés, hiszen minden csoport innen és túl van. Az egyszerűség kedvéért: vannak a hazaiak, aztán a tőlük elszakítottak és végül a róluk önszántukból leváltak” – kezdte a Megbékélés határon innen és túl című szekcióbeszélgetés felvezetését Gémes István Németországban élő nyugalmazott evangélikus lelkész. A körülbelül egyórás, felettébb élénk diskurzus további lelkész vendége volt Nagy Olivér Szlovákiából, Köncze G. Árpád és Mátyás Attila Romániából, valamint Zászkaliczky Pál nyugalmazott lelkész Magyarországról.
A diskurzusnak Gémes István előzetesen összeállított kérdéssora szabott izgalmas irányt. A vitavezető szerint külön-külön kérdések várnak megválaszolásra a föntebb említett három „hovatartozási kategória” esetében. A hazai egyház számára ilyen például, hogy kereste-e a kapcsolatot a 19–20. század folyamán hazájukat különböző okokból (kivándorlás, Trianon-trauma, 1956) elhagyókkal. Az elszakítottak által megválaszolandó pedig például az, hogy ha igénylik a megbékélést, akkor készek-e a múlt hibáira és mulasztásaira való hivatkozás helyett a megbékélésen munkálkodni segítségnyújtással és elfogadással.
A résztvevők megállapították, hogy a hazaiak és a határon túliak közötti egyházi megbékélés kérdése (ha egyáltalán van ilyen) természeténél fogva egyben mindig politikai gyökerű.
A beszélgetés során többször is fájó sebként került szóba a trianoni békeszerződés, illetve a 2004. december 5-i népszavazás. Mint elhangzott, az előbbi esetben Magyarország polgárainak nem adatott meg a választás lehetősége, míg az utóbbiban igen, ám az egyházak – bár többségükben nyíltan kiálltak az elszakított területeken élők magyar állampolgárságának megszavazása mellett – lényegében nem tudták kellő számban mozgósítani a híveket. A referendum eredményének nemcsak az a következménye, hogy a határon túliak a mai napig kirekesztettnek érzik magukat (és nevezik sokan közülük az anyaországot „mostohaanya-országnak”), hanem az is, hogy a hazai közéletben nyilvánvalóvá vált az egyházak gyenge érdekérvényesítő képessége.
A beszélgetés „határon túli” résztvevői ugyanakkor két örömteli egyházi kezdeményezést is kiemeltek. Fontos előrelépésnek minősítették a Maek (Magyar Evangélikus Konferencia) tavaly októberi zászlóbontását, valamint – ennek összefüggésében – azt a folyamatot, amelynek jegyében (például az Evangélikus Élet hasábjain) a Romániai Evangélikus-Lutheránus Egyház már jó ideje úgy jelenik meg, mint a magyar evangélikusok negyedik egyházkerülete.
Boda Zsuzsa